Jak złożyć reklamację w chińskich sklepach (AliExpress, Banggood, Gearbest)

Masz obawy przed zamówieniem wartościowego gadżetu z AliExpress? Zapewniam Cię, że zakupy w chińskich sklepach są równie bezpieczne, jak na Allegro.

Zakupy z Chińskich sklepów nie są już domeną komputerowych geeków. Zamawiają młodzi i starzy, kobiety i mężczyźni, internetowi wyjadacze i laicy.

Ale co ważniejsze, coraz częściej decydujemy się na ściągnięcie wartościowych towarów, a tym samym podejmujemy ryzyko związane z nieuczciwością sprzedawcy.

Zaufanie do chińskich sklepów

Czy możemy mieć 100% pewność co do transakcji na AliExpress, Banggood, Gearbest? Oczywiście, że nie, podobnie jak takiej pewności nie mamy również na Allegro.

Zawsze istnieje ryzyko, że wysłany sprzęt do nas nie dotrze, będzie różnił się od opisu przedstawionego przez sprzedawcę albo szybko się zepsuje.

Ale podobnie jak polski aukcyjny potentat, chińskie sklepy mają szereg procedur, które zabezpieczają i wspierają stronę kupującą. Sam korzystałem z takich rozwiązań w kilku sklepach zza oceanu.

Sposoby na załatwienie reklamacji w chińskim sklepie:

  • Skontaktowanie się bezpośrednio ze sprzedawcą
  • Napisanie do obsługi sklepu
  • Założenie sporu

Co złego może się stać:

  • Towar jest niezgodny z opisem
  • Sprzęt dotarł uszkodzony
  • W pudełko brakowało jakiegoś elementu
  • Urządzenie zepsuło się w krótkim czasie
  • Przesyłka nie dotarła w gwarantowanym czasie

Osobiście miałem do czynienia z trzema ostatnimi sytuacjami. Jeżeli chcesz sprawdzić, jaki był ich efekt, czytaj dalej.

Moje przygody na Dalekim Wschodzie

Na początku spoiler… we wszystkich przypadkach rozwiązanie problemu nastąpiło poprzez kontakt z obsługą sklepu. I to rozwiązanie polecam.

Myślę, że wszystkie firmy mają w koszty wliczony jakiś procent źle przeprowadzonych sprzedaży. Z drugiej strony, przypuszczam, że niewiele osób zmobilizuje się, żeby taką reklamację uruchomić. A to ze względu na niską wartość samych zakupów, niewiarę w możliwość pozytywnego rozpatrzenia albo po prostu z lenistwa.

Banggood

Ten przypadek opiszę w skrócie, gdyż całą historię przytoczyłem w jednym z pierwszych wpisów na blogu. Przy zamówionym statywie brakowało dodatkowej śruby mocującej do klasycznych aparatów fotograficznych.

Szczerze mówiąc, jest bardzo prawdopodobne, że dodatkowy gadżet wyrzuciłem razem z opakowaniem. W każdym razie, sprawa zakończyła się zwrotem całej wartości zestawu (85 zł).

GearBest

Ze sklepu GearBest zamawiam rzadko, ale zawsze wartościowe rzeczy. Nie inaczej było w tym przypadku, bo sprawa dotyczyła odkurzacza automatycznego za 600 zł, który zaczął hałasować po 1,5 roku użytkowania.

I tak naprawdę nie wiem czy takie objawy kwalifikowały się na reklamację. Powiedzmy sobie szczerze, po takim czasie to żadna wada, tym bardziej że sprzątał bez zarzutu.

Reklamację, w bardzo delikatnym tonie, napisała moja żona. Poproszono nas dodatkowo o przesłanie nagrania z odkurzaczem, po czym w ramach rozwiązania sprawy zaproponowano rekompensatę w wysokości 200 zł.

Pieniądze wpłynęły na konto, a reklamowany odkurzacz sprzedaliśmy na OLX za 400 zł.

AliExpress

To chyba najpopularniejszy chiński sklep w naszym kraju. Nawet jeżeli czegoś tam nie zamawiałeś, to na pewno o nim słyszałeś.

Swego czasu był to internetowy bazar, na którym zamawialiśmy kilka drobnostek po 5 zł i zapominaliśmy do czasu dostawy… za 3 miesiące.

Obecnie potentat, na którego stronach kupisz sprzęt wszystkich liczących się marek, a paczkę odbierzesz nawet w ciągu 2 tygodni z InPostu.

Ale moja strzyżarka do włosów nie dotarła w ciągu gwarantowanego miesiąca. Po napisaniu do obsługi sklepu na konto została zwrócona cała kwota zakupu (55 zł), a po dwóch tygodniach dotarł do mnie sprzęt.

Proces reklamacji w chińskich sklepach

Sama procedura reklamacyjna nie różni się praktycznie niczym od formalności, które obowiązują na Allegro. Więc w przypadku, kiedy nie otrzymasz przesyłki w wyznaczonym czasie, albo towar nie będzie zgadzał się z opisem, wypełniasz specjalny formularz.

Opisujesz w nim wszystkie szczegóły reklamacji, załączasz zdjęcia, filmy lub inne pliki przydatne przy rozwiązaniu sporu. Wybierasz również oczekiwany sposób załatwienia sprawy: ponowne wysłanie towaru, zwrot pieniędzy, przyznanie kwoty na kolejne zakupy.

Nie musisz obawiać się chińskich sprzedawców

Ten wpis na początku miał być instrukcją, jak krok po kroku, wypełnić formularz reklamacyjny na danej chińskiej platformie sprzedażowej. Stwierdziłem jednak, że takich wpisów instruktażowych jest już pełno w sieci.

Dlatego chciałbym wszystkich uspokoić, na podstawie moich dotychczasowych przygód, że zakupy na AliExpress, Banggood, Gearbest są tak samo bezpieczne, jak na polskich platformach sprzedażowych. A chińskie prawo, a konkretniej mówiąc polityka konsumencka tych sklepów, posiada wiele mechanizmów zabezpieczających transakcje kupna sprzedaży.

Udostępnij
Dariusz Brzóska
Dariusz Brzóska

Z zawodu handlowiec z prawie 15-letnim doświadczeniem. Sercem zawsze w branży IT. Po godzinach prowadzę bloga o smart home, kanał youtube z animowanymi statystykami oraz projektuję strony internetowe. W wieku 40 lat podjąłem ryzyko i spełniam się zawodowo jako marketer.